Als ondernemer zal het je vast wel eens overkomen zijn dat er iemand namens een sportvereniging of buurtclub contact met je zocht, met de vraag om een financiƫle bijdrage. Maar is het wel zo zinvol voor een ondernemer om te beginnen aan clubsponsoring?
In veel gevallen gaat het om bedragen die je zelf bepaalt, maar de meeste grotere clubs bieden sponsorpakketten aan. Veelal sponsort een ondernemer omdat de eigen kinderen betrokken zijn bij een team of omdat pa of ma een vrijwilligersfunctie vervullen binnen de club. Je kunt dan stellen dat sponsoring 100% vanuit emotie tot stand komt. Prima natuurlijk, maar als ondernemer gaat het ook om de knikkers. Wat ziet een ondernemer ervan terug? In eerste instantie zul je denken dat dit niet meetbaar is. Maar dat is het toch wel.
Maatschappelijke betrokkenheid
Ikzelf sponsor een senioren voetbalteam bij de plaatselijke voetbalclub FC Lisse. Voor een overzichtelijk bedrag mijn bedrijfsnaam en logo netjes op alle 15 shirts bedrukt. Op die manier toon ik mijn maatschappelijke betrokkenheid. Daarnaast zie ik ook direct zakelijke voordelen. Een aantal factoren zijn daarbij voor mij belangrijk. Om te beginnen draagt het bij aan een positief imago. Voor opdrachtgevers is de associatie met een maatschappelijke organisatie belangrijk. Daarmee laat de ondernemer zien dat het maatschappelijk sociale bewustzijn groot is en dat zorgt voor een sympathiek beeld. Ik spreek dan ook vaak met opdrachtgevers over ‘mijn team’. Een tweede argument is het vergroten van het netwerk. En dat is heel goed meetbaar. Vaak bevinden zich rondom een vereniging vele ondernemers. Op het moment dat een ondernemer deel uitmaakt van dit netwerk, biedt dit direct nieuwe mogelijkheden omdat de business match snel is gemaakt.
Lokale naamsbekendheid
Het derde argument is toename van naamsbekendheid. In mijn geval speelt het senioren team dat ik sponsor in een grote regionale competitie. Gedurende het gehele speelseizoen, wordt mijn bedrijfsnaam wekelijks op diverse sportcomplexen in omliggende gemeenten en dus voor veel mensen zichtbaar.
Een vierde reden is toename van de omzet. Natuurlijk is dit aspect (naast het sociale aspect) voor een ondernemer ook van belang en bovendien uitermate goed meetbaar. Het hangt van de ondernemer zelf af, hoe de kansen worden benut. Daarmee bedoel ik dat vanuit partnership met de club, er veel mogelijk is door creatief te denken. Sponsoring in de huidige tijd is niet alleen een kwestie van geld overmaken. Steeds meer verenigingen beseffen dat….Als ondernemer is het belangrijk om die verbinding te leggen met de club en daardoor flow te creĆ«ren.
Partnerships
FC Lisse is een club die heel flexibel is in het denken in partnerships. Wanneer een sponsor een ruimte nodig heeft voor een netwerkbijeenkomst of een vergadering, dan kan dat. Als er sponsors zijn die voor de klanten een sport-event willen organiseren, dan kan dat. Of wanneer een sponsor met een aantal klanten (vanuit relatiebeheer) op zaterdagmiddag een boeiende wedstrijd wil beleven, op een hoog amateurniveau, dan kan dat ook. Het versterkt de relatie (en dus de business) enorm. Op die manier komt de sponsorinvestering bijzonder snel terug bij de ondernemer en ontstaat er een win-win situatie voor alle betrokken partijen. Shirtsponsoring is namelijk ook voor de club belangrijk, omdat de leden er netjes bijlopen. Voor de spelers geldt dat natuurlijk ook.
De gevreesde derde helft
En een extra reden voor de sponsor is vaak de z.g. derde helft want, ja; de gezelligheid die een sponsor ervaart met de teamleden is van ongekende waarde. Dat hoort ook bij het sponsorschap!