Topiclist

De story-teller…

Verhalenvertellers komen in vele oude culteren voor. Één daarvan is de Indianencultuur. Daar worden verhalenvertellers geëerd en gerespecteerd om wat ze doen. Waarom, omdat men van mening is dat ze de culturele geschiedenis in stand houden door deze te vertellen in het nu.  Indianen volkeren vinden het enorm belangrijk dat tradities van generatie op generaties worden overgedragen.

In onze moderne tijd zijn steeds meer verhalenvertellers. En gevormd naar moderne maatstaven zijn dit z.g. story-tellers; vanuit marketing perspectief gezien, van grote scorende waarde. De marketeers hebben daarmee als het ware een bijbaantje gecreëerd voor de oer-oude verhalenverteller. De verhalenverteller 2.0 is opgestaan zou je kunnen zeggen. En er zijn er nogal wat; de topsporter die een succesverhaal vertelt over de wil om te winnen en de offers die het brengt, of de krantenjongen, die als mediagigant het ene na het andere bedrijf wereldwijd opkoopt.
Een mooi voorbeeld van een verhaal koppelen aan een product, vind ik Nike. Nike voert namelijk het basisprincipe dat sportschoenen verkopen niet het allerbelangrijkste is, maar het verhaal er omheen over jeugd, succes, roem en triomf.’ Draag Nike en je zult een rebel met beweegreden zijn’ is het credo.

Wij hebben verhalen in onze hedendaagse wereld nodig heb ik gemerkt en het voorbeeld van Nike geeft aan dat we zelfs bereid zijn er voor te betalen. Een verhaal is namelijk een vermelding van waarde. De mens heeft een grote behoefte aan verhalen en legenden. Dit maakt denk ik deel uit van ons mens zijn.

Er worden heel veel verhalen vertelt op vele manieren. Op deze blog lees je in mijn Manifesto mijn verhaal. Overweeg je ook een blog te starten? Doen!! Veel mensen zijn op zoek naar authentieke (levens) verhalen. Wat is jouw verhaal? Ik ben er erg benieuwd naar…laat je reactie hieronder achter.